SZC logo

Szolnoki Szakképzési Centrum

OM kód: 203056/005 | 5000 Szolnok, Petőfi utca 1.

Intézmény logo

Szolnoki SZC Petőfi Sándor Technikum és Szakképző Iskola

HírekKözérdekű adatokCLASSROOMKRÉTA
Széchenyi 2020

Projektek

Erasmus+ Kassa 2024

 

ZÁRÓ BESZÁMOLÓ KÉRDŐÍV

2023

 

Kedves Igazgató Asszony/ Úr!

A záró beszámoló elkészítés során, a következő kérdésekre szeretnénk választ kapni! Kérem, minden kérdésre válaszoljanak! A mobilitás előkészítése, megvalósítása és az utómunkák szakaszairól egyaránt tudnunk kell az Önök véleményét, élményeiket, tapasztalataikat, ahhoz, hogy valós képet tükrözhessünk vissza a Tempus Közalapítványnak!

Köszönjük segítő munkájukat!

Final Report Team

 

A PROJEKT ÖSSZEFOGLALÁSA

Kérjük, foglalja össze a projektjével kapcsolatos információkat a következő kérdésekre adott rövid válaszok formájában.

Kérjük, használjon teljes mondatokat és érthető nyelvezetet. A rendelkezésre bocsátott összefoglalót az Európai Bizottság és a nemzeti irodák közzéteszik.

 

 

1, Háttér: Milyen a szervezet működési környezete és mi a projekt háttere?

 

A Szolnoki SZC Petőfi Sándor Technikum és Szakképző Iskola Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyében, Szolnokon található. Közel 550 fő tanulóval, 70 fő pedagógussal és 22 fő nem pedagógus munkatárssal működik az intézmény. Szakképzésünkben, első sorban 14 és 19 év közötti fiatalok tanulnak, az általános iskolai tanulmányok befejeztével az intézményünkben továbbtanulni vágyók a szakképző iskolai, illetve a technikumi képzéseink közül választhatnak. Tanulóink egy része hátrányos helyzetű családi háttérrel rendelkezik, az ő integrálásuk a közösségbe, felzárkóztatásuk különösen fontos számunkra. A diákok elsősorban Szolnok és környékéről érkezik hozzánk, tehát főként a régióból származó tanulókat oktatunk. Képzési palettánkon megtalálható az ács, asztalos, burkoló, festő, járműfényező, kőműves, faipari technikus, dekoratőr és grafikus képzés. A szakképző iskolában 3 éves képzésben vehetnek részt a szakmai oktatást e formáját választó fiatalok. Az első év végén a tanulók ágazati alapvizsgát tesznek, átjárhatóságot biztosítva az ágazaton belül más szakmák, és a technikumi képzés felé. A technikumban 5 év a képzések időtarama. Ebből az első két év az ágazati alapoktatás, amelyet a technikumban is alapvizsga zár. A vizsgák letétele után lehetőségük nyílik a felnőttképzésben való részvételre is. Intézményünk duális partnerekkel működik együtt, elősegítve tanulóink ipari tapasztalatszerzését az iskolában tanultak mellett.

 

2, Célkitűzések: Mit kívántak elérni a projekt megvalósításával?

 

A projekt fő célkitűzései közé tartozott a résztvevő tanulók idegen nyelvi tudásának fejlesztése. Diákjainknak kevés lehetősége nyílik a külföldi utazásra, az idegen nyelvi környezetben gyakorolni az iskolában elsajátított tudást. A szakmai mobilitás során a fiatalok angolul kommunikálnak a bécsi partnervállalatok munkatársaival, így a diákok a gyakorlatban tapasztalhatták meg, hogy miért fontos az idegen nyelvi kommunikációs készségek fejlesztése. Szakkifejezéseket használnak idegen nyelvi környezetben, így megtanulták azokat, illetve felismerték az idegen nyelvtudás fontosságát. Ennek köszönhetően olyan nyelvi kompetenciákra tettek szert, mely hozzájárul ahhoz, hogy olyan szakemberekké váljanak, akik munkáját egész Europában elismerik, és képessé válnak arra, hogy kapcsolatot tartsanak nemzetközi partnerekkel is.

Az idegen nyelvi tudás mellett a digitális eszközhasználat javítása is cél volt. Intézményünk forráshiánnyal küzd, ezért nem tudunk megfelelő eszközöket megfelelő létszámban biztosítani a diákjainknak. A bécsi tartózkodás alatt a vállalatoknál diákjaink lehetőséget kaptak arra, hogy találkozzanak azokkal a korszerű technológiákkal, applikációkkal, melyeket az adott vállalatok használnak. A szakmai gyakorlat alatt a tanulók bekapcsolódtak a helyi szakemberek napi munkájába, így ők is meg tanulták kezelni ezeket a digitális eszközöket és platformokat. A digitális kompetenciáik fejlesztésével a szakmai tudásuk versenyképességét nagyban növelhették.

A kassai projekt célja az idegen nyelv tanulása mellett a szakmai gyakorlat fejlesztése, a bútorgyártási folyamat, jelen esetben az egyedi bútorok készítésének megismerése, gyakorlati alkalmazása volt. 

 

3, Eredmények: Mik voltak a projekt eredményei?

 

A tanulók idegen nyelvi kompetenciái jelentősen javultak. A szakmában használt szakkifejezéseket elsajátították. A munkavállalói idegen nyelvi tanórák menetébe ezeket a szakkifejezéseket beépítettük. A diákok idegen nyelvi élménybeszámolókat tartottak társaiknak, megállapíthatjuk, hogy a diákok valóban elsajátították az oktatott szókincsbeli elemeket. A dolgozatok és felmérések eredményei jobban sikerültek, a szakmai mobilitás során részt vett tanulók idegen nyelvi érettségije sikeres volt.

A külföldi utazáson részt vevő oktatók megismerték azokat a digitális technológiákat, melyekkel a diákok találkoztak a mobilitási projekt során. A megszerzett tudást összegezve, beépítették a szakmai foglalkozásokon túl a digitális kultúra tanóráiba is. A diákok egyéni konzultációk és reflexiók során mondták el, mennyire tartották hasznosnak a szakmai utat, a digitális eszközök használatát. A visszajelzések során kitértek diákjaink a digitális eszközhasználat terén szerzett tapasztalatokra és ismeretekre is.

A kassai projekt során az idegennyelvi kompetenciájuk fejlődött, a tanult szakmájukban használatos szakkifejezéseket sajátították el, amit a szakmai idegennyelv órákon tudnak kamatoztatni, illetve a társaikkal megosztani. A projektben résztvevő tanulók a faipar területén sok tapasztalatot szereztek, megismertek más, az azon a területen alkalmazott szakmai fogásokat, kialakítási lehetőségeket. Ezáltal a diákok sokkal szélesebb látókörre tettek szert tanult szakmájukban.

 

 

 

 

 

 

Kérjük, a projekt összefoglalóját angol nyelven is készítse el.

 

1, Háttér: Milyen a szervezet működési környezete és mi a projekt háttere?

 

The Szolnok SZC Petőfi Sándor Technical and Vocational School is located in Szolnok, Jász-Nagykun-Szolnok County. It has nearly 550 students, 70 teachers and 22 non-teaching staff. Our vocational training is mainly for young people aged between 14 and 19, and after finishing primary school, those who wish to continue their studies can choose between vocational school and technical school. Some of our pupils come from disadvantaged backgrounds, and their integration into the community and their integration are particularly important to us. The students come to us mainly from Szolnok and the surrounding area, so we mainly teach students from the region. We offer training in carpentry, joinery, tiling, painting, vehicle polishing, masonry, woodworking, decorating and graphic design. The vocational school offers a 3-year course for young people who choose this form of vocational training. At the end of the first year, students take a basic sectoral examination, providing a gateway to other trades within the sector and to technical training. The duration of training at the technical college is 5 years. The first two years of this period are basic sectoral training, which is also completed by a basic examination at the technical school. After passing the exams, they also have the opportunity to participate in adult education. Our institution works with dual partners, helping our students to gain industrial experience alongside what they learn at school.

 

2, Célkitűzések: Mit kívántak elérni a projekt megvalósításával?

 

The main objectives of the project were to improve the foreign language skills of the participating students. Our students have few opportunities to travel abroad and practise the skills they have learned at school in a foreign language environment. During the professional mobility, the young people communicate in English with staff from partner companies in Vienna, giving them a hands-on experience of the importance of developing foreign language communication skills. By using specialist expressions in a foreign language context, they have learnt them and recognised the importance of foreign language skills. As a result, they have acquired language competences which will help them to become professionals whose work is recognised throughout Europe and who are able to liaise with international partners.

In addition to foreign language skills, the aim was to improve the use of digital tools. Our institution is under-resourced and therefore we cannot provide the right tools for our students in sufficient numbers. During their stay in Vienna, our students had the opportunity to meet the companies and learn about the state-of-the-art technologies and applications they use. During the internship, the students were involved in the daily work of local professionals, so they also learned how to use these digital tools and platforms. By developing their digital competences, they could greatly increase the competitiveness of their professional skills.

In addition to foreign language skills, the aim of the project in Kassa was to develop professional practice, to learn about the furniture manufacturing process, in this case the production of custom-made furniture, and to put it into practice.

 

 

3, Eredmények: Mik voltak a projekt eredményei?

 

Students' foreign language skills have improved significantly. They have mastered the terminology used in the profession. These terms have been integrated into the course of the foreign language lessons for workers. The students have given foreign language experience reports to their peers, and we can conclude that the students have indeed mastered the vocabulary items taught. The results of the tests and assessments were better, and the foreign language certificates of the students who participated in the mobility were successful.

The trainers on the trip abroad were introduced to the digital technologies that the students encountered during the mobility project. They summarised the knowledge acquired and incorporated it into their digital culture lessons in addition to their professional sessions. The students gave individual consultations and reflections on how useful they found the professional trip and the use of digital tools. In their feedback, our students also commented on their experience and knowledge of using digital tools.

During the project in Kassa, they acquired foreign language competence in the terminology used in the profession they studied, which they can use and share with their peers in their professional foreign language classes.

The students participating in the project have gained a lot of experience in the wood industry, learning about other professional terms and design possibilities in the field. In this way, the students have gained a much broader horizon in the profession they have studied.

 

 

MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI SZABÁLYOK

Az ebben és a következő részben szereplő kérdések az Erasmus minőségbiztosítási szabályok alapján készültek, amelyek betartására a pályázatban kötelezettséget vállaltak. A válaszadás előtt javasoljuk, hogy olvassa el még egyszer a szabályokat, hogy válaszai a lehető legjobban megfeleljenek a témaköröknek. A minőségbiztosítási szabályokat az Europa weben olvashatja el.

 

 

1, Hogyan integrálták a projektjükbe a minőségbiztosítási szabályokban meghatározott négy alapelvet: az inklúziót, a környezeti fenntarthatóságot és felelősségvállalást, a digitális oktatást, valamint az Erasmus-szervezetek hálózatában való aktív részvételt?

 

Intézményünk törekedett a projekt során a minőségbiztosítási szabályokban meghatározott alapelvek betartására.

Inklúzió: Lehetőséget biztosítottuk a különböző szociális háttérrel rendelkező tanulók részvételére. Figyeltünk arra, hogy a feladatok mindenki számára elérhetőek legyenek. A tanulóknak egyenlő esélyeket biztosítottunk, hogy ugyanazokra a tapasztalatokra tegyenek szert, függetlenül képességeiktől. Támogattuk a tanulók közötti együttműködést és a kölcsönös megértést.

Környezeti fenntarthatóság és felelősségvállalás: A fiatalok a szálláson, a kirándulásokon és a szakmai gyakorlati helyszíneken is alkalmazták a szelektív hulladékgyűjtést, használták az energiahatékony eszközöket. Ösztönöztük őket a tudatos fogyasztásra és a helyi termékek választására. Szakmájukhoz kapcsolódóan is gyakori téma volt az újrahasznosítás és a környezettudatosság.

Digitális oktatás: A projektben résztvevők napi szinten használták a digitális eszközöket, mobil applikációkat és online platformokat. A szakmai gyakorlat ideje alatt a tanulók digitális kompetenciái fejlődtek a grafikai tervező szoftverek használatában, a prezentációkészítéskor. A diákok munkanaplóinak Word formátumban készítették el, azokat a számukra megosztott Drive felületre töltötték fel. Online együttműködés is megvalósult a tanulók és a kísérő tanárok között, akár útbaigazítás, akár szakmai feladat elvégzése során.

Aktív részvétel az Erasmus szervezetek/intézmények hálózatában: Az Austraining szervezésével „International Dessert Night” programon vettük részt cseh, szlovák és lengyel fiatalokkal, ahol lehetőség volt a szakmai tapasztalatcserére, egymás kultúrájának megismerésére, a kultúrák közötti hasonlóságok és különbözőségek felfedezésére.

 

2, Kérjük mutassa be a projektcsapatot és a benne lévő feladatmegosztást. Kik fognak részt venni a projektcsapatban - kérjük, ne a nevüket, hanem a személyek szerepét, pozícióját és szakértelmét tüntesse fel. Hogyan osztották fel a legfontosabb projektfeladatokat: résztvevők kiválasztása, résztvevők felkészítése, résztvevők támogatása a tevékenység során, a tanulási programok meghatározása, a tanulási eredmények elismerése, általános ellenőrzés és a minőségi szabályok betartásának biztosítása?

 

A projektcsapat tagjai: az Erasmus+-projekt koordinátor és az Erasmus+ munkacsoportot alkotó kísérőtanárok. A projekt koordinátor készíti el a pályázatot, és adja be a Tempus Közalapítványhoz. Feladatai közé tartozik az Erasmus+ munkacsoport megalakítása, a velük való kapcsolattartás, az eredmények azonosítása és értékelése. Ő felel azért, hogy a lefektetett minőségbiztosítási szempontok végig követve legyenek a projekt során. A kísérőtanárok kiválasztása során elsődleges szempont volt az angol és/vagy német nyelv ismerete, a grafikus és dekoratőr szakmák, illetve a faipari szakmák tanítása, a tanulókkal való bizalmi légkör megléte. A kísérő tanárok aktívan szerepet vállaltak a tanulók kiválasztásában és teljes körű felkészítésében (mentális, idegen nyelvi, szakmai). A sikeres utazáshoz szükséges pályázati dokumentációt alaposan elő kellett készíteni. Ez magában foglalta a pályázati felhívás szigorú követését, a szükséges adatok és dokumentumok összegyűjtését, Az utazás előtt szülői értekezletet szerveztek, ahol a  szülőket tájékoztatni kellett az utazás részleteiről, a programról, a biztonsági intézkedésekről, valamint a szükséges dokumentumokról. A szülői kérdések megválaszolásával és a felmerülő aggályok eloszlatásával biztosítottuk a szülők nyugodt hozzájárulását az utazáshoz. Az utazás előtt minden tanuló személyes dokumentációját alaposan ellenőrizni kellett, hogy azok érvényesek legyenek, és megfeleljenek az utazáshoz szükséges követelményeknek. Az esetleges hiányosságokat vagy hibákat az utazás előtt haladéktalanul rendezték a tanulók. A bécsi tartózkodás során folyamatosan tartották a kapcsolatot a tanulókkal és az AusTraining munkatársaival. Ez magában foglalta a napi kapcsolattartást, az esetleges problémák azonnali kezelését, valamint a tanulók biztonságának folyamatos figyelemmel kísérését.) A szakmai mobilitás alatt a tanulóknak bármikor segítséget kell nyújtani, legyen szó egészségügyi problémáról, személyes gondról vagy szervezési kérdésről. Bécsben a tanulók számára kulturális és szabadidős programokat szerveztek, hogy megismerkedhessenek az adott ország kultúrájával és hagyományaival. Ezek a programok hozzájárultak a tanulók személyiségfejlődéséhez és a nyelvtanuláshoz is. A programok tervezésekor figyelembe vették a tanulók érdeklődését és korát, így látogatta meg a csoport Bécs belvárosát, az Albertinát, a Belvedere-be, a schönbrunni kastélyban, a Praterben és a Hundertwasserhausban. A résztvevő tanulóknak munkanaplót kellett vezetni, amit a kísérő tanárok rendszeresen ellenőriztek. A hazaérkezés utáni időszakban az Erasmus+-munkacsoport összegezte a tapasztalatokat, reflexiókat gyűjtött a diákoktól. A szakmai mobilitás alatt megismert szakmai kifejezéseket, az interkulturális tanulást elősegítő tevékenységeket, a digitális platformokat összegyűjtötte, és megosztotta az iskola többi pedagógusával. A diákok élménybeszámolókat tartottak osztálytársaiknak és tanáraiknak.

 

A kassai projektben a kísérőtanárok kiválasztásának fő szempontja az volt, hogy a faipari területen oktasson, illetve a tanulókkal a megfelelő légkör megléte fontos volt. A tanulók kiválasztásában, felkészítésében aktívan közreműködtek. Az utazás előtt itt is szülői értekezletre került sor, ahol a szülőket tájékoztattuk a programokról, a munkahelyekről, a szükséges dokumentációról. Az utazás előtt a tanulók személyes dokumentációja ellenőrzésre került. Kassán a fogadószerveze ta Luminosus n.o. részéről  minden segítséget megkaptunk, mind a városban, mind a munkahelyekere való közlekedésről, a helyi szokásokról, szóval ami a kinn tartózkodásunkhoz szükséges volt Azok a cégek, akiknél a tanulók a szakmai gyakorlatukat teljesítették igyekeztek, hogy minél mélyebben ismerjék meg a működésüket, a kialakult gyártási menetet, amibe be is kapcsolódtak. A kirándulások során egy idegenvezető segítségével ismerték meg Kassa nevezetességei közül sok magyar vonatkozású történelmi emléket . A Rákóczi-kriptát a gyerekekkel meglátogattuk, fejet hajtottunk a fejedelem emléke előtt. Kassa egyik leghangulatosabb látványossága a zenélő és színekben pompázó szökőkút. A dóm, a színház és a székesegyház közötti parkban áll. Minden egész órában megszólalnak a harangok. A zenét este még fényjáték is kiegészíti. A gyerekekkel este meglátogattuk a szökőkutat. A Rákóczi-házat a fejedelem rodostói házának másolatát is meglátogattuk. A házban eredeti, a fejedelem által készített, Törökországból ideszállított bútorok is voltak. A tanulókkal megtekintettük a borsi kastélyban berendezett, II. Rákóczi Ferenc életét és korát bemutató kiállítást. A tárlat bemutatja a kastély történetét, egy 17. századi birtok működésének lényegét. Kitekintést ad a korabeli Európára, ismerteti a Rákócziak családfáját. A gyerekek szívesen emlékeznek vissza a szabaduló szobára, a virtuális szemüvegre. Kirándulás keretében eljutottunk a Magas-Tátrába, körbejártuk a Csorba-tavat. A Kassa környéki hegyekben meglátogattunk egy kilátót, az állatkertet. Faiparos szemmel különösen fontos látogatás volt a botanikus kert, ahol számtalan lombos és fenyő fafajt tekinthettünk

 

 

3, Milyen fejlesztéseket hozott ez az Erasmus+ projekt a szervezetük és annak napi munkája tekintetében? Nevezze meg főként a mobilitási tevékenységekben közvetlenül részt nem vevő alkalmazottak és fiatalok számára jelentett előnyöket.

 

Az Erasmus+ projekt révén új partnerintézményekkel alakultak ki személyes kapcsolatok, szakmai együttműködések, amelyek hosszú távon is gyümölcsözőek lehetnek. A külföldről visszatérő tanárok új ötleteket, szakmai módszereket hoztak magukkal, amelyeket az egész iskolában alkalmazhatnak. Az Erasmus+ projektek ösztönzik az oktatók és tanulóknak a nyelvtanulás fontosságát, az intézmény alkalmazottjai és diákjai felé elérhetővé válhatnak a külföldi nyelvtanulási és szakmai programok. Az iskola informatikai infrastruktúrája fejlődhet anyagi források bevonásával, ha a projekt során megismert digitális eszközöket és platformokat használják a szakmai munka során. A sikeres Erasmus+ projekt az iskola hírnevét is öregbítheti, vonzóbbá téve azt a leendő diákok és szülők számára. A projekt sikerei és a résztvevők lelkesedése inspiráló lehet az iskolai szereplőkre, nyitottabbak lehetnek a különböző kultúrák megismerésére és megértésére.

A kassai projekt révén határon túli bútoripari cégeket ismerhettünk meg, személyes kapcsolatok alakultak ki, amelyeket a hazaérkezés után azokkal a tanulókkal is megosztottuk akik nem vettek részt a mobilitásban. Sok szakmai fogást mutattak be a gyerekek, amiket kinn sajátítottak el.

A KEDVEZMÉNYEZETTNEK A RÉSZTVEVŐK SZÁMÁRA MINŐSÉGET ÉS TÁMOGATÁST NYÚJTÓ GYAKORLATAI

Ebben a részben arra kérjük, hogy magyarázza el, hogyan szervezte meg a mobilitási tevékenységeit a különböző gyakorlati szempontok szerint.

 

 

1, Hogyan szervezték meg a gyakorlati, logisztikai, valamint az egészséggel és biztonsággal kapcsolatos intézkedéseket a résztvevők számára?

 

Nagyon fontosnak tartottuk a kiutazás előtt, hogy előkészítő foglalkozásokat tartsunk tanulóinknak. A foglalkozásokon praktikus információkat kaptak a diákok a fogadó ország kultúrájáról, oktatási rendszeréről, a szakmai gyakorlat felelősségéről, a mindennapi élet kihívásaival kapcsolatban. Törekedtünk a fiatalok mentális felkészítésére. A külföldi nyelvtanulás érdekében szakmai és hétköznapi kifejezésgyűjteményt állítottunk össze a fiataloknak, hogy felkészülhessenek a fogadó ország nyelvének használatára. Feltérképeztük közösen az osztrák és a szlovák munkahelyeket az interneten, törekedtünk arra, hogy a diákok megismerjék leendő szakmai gyakorlati helyüket.

Partnerünkkel közösen hangsúlyt helyeztünk a logisztikai feladatokra. Az utazás megszervezése megfelelő volt. Kényelmes autóbuszokkal utaztunk, megfelelő időközönként álltunk meg pihenni. A bécsi szállás kiemelkedő minőségű volt. A tanulóknak nagy élmény volt a külön apartman, a kísérő tanári felügyelet mellett az önálló életvitelre törekedés (főzés, takarítás, mosás, stb.). Az Erasmus+ program kötelező biztosítása rendelkezésünkre állt, amely szükség esetén fedezte volna az egészségügyi költségeket, a baleseteket és a felelősségbiztosítást.

A kassai projektben is kiemelt fontosságú volt a logisztikai feladatok megoldása, hiszen a diákok viszonylag nagy távolságokra, többszöri átszállással közlekedtek. A fogadószervezet körültekintően szervezte meg a tanulók utazását.  A szállás egy középiskolai kollégium volt, a kollégiumban dolgozók és lakók nagyok kedvesek voltak.

Az egészségügyi és biztonsági intézkedések során információs lapot adtunk a diákoknak a vészhelyzeti számokról, a legközelebbi kórházakról és a sürgősségi ellátásról. Biztonsági tájékoztatást kaptak a tanulók az ország biztonsági helyzetéről, és arról, vészhelyzet esetén hogyan óvhatják meg magukat. Folyamatosan figyeltünk a fiatalok mentális egészségére, a problémák kezelésében segítettünk nekik.

 

2, Hogyan választották ki a résztvevőket a mobilitási tevékenységeihez? Milyen kritériumokat használtak? Hogyan biztosította, hogy a kiválasztás a kevesebb lehetőséggel rendelkező résztvevőkre is kiterjedjen? Hogyan és ki hozta meg a végső kiválasztási döntést? Ha a résztvevők esetében eltérő volt a megközelítésük a különböző kategóriáik esetében (pl. tanulók és munkatárs), kérjük, feltétlenül adjon meg minden olyan információt, amely minden esetre kiterjed.

 

A projektben való részvételi lehetőséget meghirdettük az intézményben. Az önkéntes jelentkezést és a személyes motivációt fontosnak tartottunk, ezért a tanulóknak motivációs levelet is készíteniük kellett. A jelentkezők közül a szaktanárokból és vezetőségből álló csapat választottak ki a résztvevőket, figyelembe véve a jelentkezők tanulmányi átlagát (min. 3,8, nyelvi eredmény min. 3,5) a jelentkezés évében. Az osztályzatok és a motivációs levelek benyújtása után az Erasmus+ munkacsoport meghallgatta a jelentkezőket. A maximálisan elérhető 50 pontból 10 pontot kapott a hátrányos helyzetű tanuló. A szülői hozzájárulás elengedhetetlen a kiválasztás során.

 

3, Írja le a mobilitási tevékenységekben résztvevőknek kínált felkészítő tevékenységeket. Hogyan igazították a felkészítést a résztvevők különböző hátteréhez (tanulók, munkatársak, kevesebb lehetőséggel rendelkező résztvevők) és a tevékenységtípusokhoz?

 

A diákok külföldi tanulmányi útra való felkészítését alapos előkészítő foglalkozásokkal támogattuk. A foglalkozásokon a fogadó ország kultúrájának és oktatási rendszerének megismerése mellett a szakmai gyakorlatra való felkészülés is kiemelt szerepet kapott. A nyelvtanuláshoz kidolgozott kifejezésgyűjtemények segítségével a diákok könnyebben boldogultak a mindennapi helyzetekben. Az utazás szervezése során a kényelemre és a biztonságra törekedtünk. A bécsi és a kassai szállás kiváló lehetőséget biztosított az önálló életvitelre. Az Erasmus+ program által biztosított teljes körű biztosítás és a folyamatos mentális támogatás hozzájárultak ahhoz, hogy a diákok biztonságban és kiegyensúlyozottan élhessék meg a külföldi tanulmányokat.

 

4, Milyen ellenőrzési és mentorálási intézkedéseket vezettek be a résztvevők külföldi tartózkodásuk alatti tanulási folyamatának nyomon követésére? Hogyan igazították a mentorálást és az ellenőrzést a résztvevők különböző hátteréhez (tanulók, munkatársak, kevesebb lehetőséggel rendelkező résztvevők)? Hogyan támogatták a mentorok és más személyek a résztvevőket a tanulási eredmények elérésében?

 

A résztvevők tanulmányi eredményeinek javítását a kísérő tanárok napi támogatása mellett az AusTraining munkatársai is mentorálással segítették. A kezdeti nehézségek áthidalására ismerkedési programot szerveztünk, melynek célja volt a gyors beilleszkedés elősegítése. A nyelvi készségek fejlesztésén túl kiemelt figyelmet fordítottunk a tanulók mentális jóllétére is. A heti rendszerességű megbeszéléseken lehetőséget biztosítottunk számukra, hogy megoszthassák tapasztalataikat, felmerülő problémáikat, amelyekre közösen kerestünk megoldást.

A kassai projektben a résztvevők a szakmai előmenetelének megfelelő biztosítása érdekében a fogadó cégeknél volt egy mentoruk, akik napi szinten támogatták a tanulókat, figyelemmel kísérték a tevékenységüket, bátorították a munkavégzésükben. A nyelvi nehézségeket viszonylag gyorsan át tudták hidalni, így egy harmonikusnak mondható munkahelyi klíma alakult ki. A tanulók napi rendszerességgel beszámoltak a tevékenységükről. 

 

5, Milyen intézkedéseket tettek a fogadó és a küldő szervezetnél a támogató, adminisztratív és vészhelyzeti kapcsolattartásra vonatkozóan?

 

Az Erasmus+ projekt sikeres lebonyolításához elengedhetetlen a fogadó és a küldő szervezet közötti hatékony kommunikáció és együttműködés. A projekt kezdete előtt mindkét szervezet részletesen kidolgozta a projekttervet, amelyben pontosan meghatározták a felelősségi köröket, a feladatokat és az ütemtervet. Rendszeres online vagy személyes megbeszéléseket tartottak a projekt előrehaladásának nyomon követésére, a felmerülő kérdések megválaszolására és a szükséges módosítások megtételére. Fontos döntések meghozatalakor mindkét szervezet véleményét kikérték és közösen döntöttek. Emailben osztották meg a projekthez kapcsolódó dokumentumokat (sablonok), jelentéseket és egyéb információkat. Mindkét szervezetnél kijelöltek olyan személyeket, akik felelősek a projekt adminisztrációjáért és a kommunikációért. Kidolgoztak egy részletes vészhelyzeti tervet, amelyben meghatározták, milyen intézkedéseket kell tenni különböző vészhelyzetek (pl. betegség) esetén. Az Erasmus+ projekt kötelező eleme a biztosítás.

 

6, Kérjük, írja le, hogyan határozta meg, hogy a résztvevők várhatóan mit tanulnak a mobilitási tapasztalatokból (például: hogyan készítette el a tanulási szerződéseket vagy a tanulási programokat a tevékenységekhez). Kik voltak az ebben a folyamatban részt vevő kulcsszereplők? Hogyan vonták be a fogadó szervezeteket? Ha a résztvevők különböző kategóriái (pl. tanulók és munkatársak) esetében eltérő volt a megközelítésük, kérjük, minden esetre kiterjedő információkat adjanak meg.

 

A szakmai mobilitás előtt minden résztvevővel egyéni tanulási szerződést kötöttünk. Ebben részletesen rögzítésre kerültek a mobilitás céljai, a várható tevékenységek, a tanulási eredmények és az értékelési módszerek. A szerződésekben általános kompetenciák, pl. interkulturális kompetencia, nyelvtudás mellett egyéni célok is meghatározásra kerültek. A tanulási szerződések és programok során a tevékenységközpontú megközelítésre törekedtünk, a tanulási programok a konkrét tevékenységekre épültek. Ezeket a tanulási programokat úgy határoztuk meg, hogy a résztvevők egyéni igényeire és a fogadó szervezet lehetőségeire is reagálhassanak. A kulcsszereplők közé tartoztak a résztvevő diákok, a kísérő tanárok, a fogadó szervezet munkatársa és a projekt koordinátora. A fogadó szervezetekkel szoros együttműködésben dolgoztunk, aktív szerepet vállaltak a résztvevők mentorálásában és a tanulási folyamat támogatásában, kapcsolatot tartottak a munkahelyekkel.

A különböző résztvevők esetében alkalmazott megközelítések eltérőek voltak. A tanulók esetén a hangsúly a szakmai készségek fejlesztésén, a nyelvtudás javításán és az interkulturális kompetenciák megszerzésén volt. A programban résztvevő munkatársak esetén a hangsúly a szakmai fejlődésen és a hálózatépítésen volt.

 

7, Hogyan értékelték a résztvevők tanulási eredményeit? Ha a résztvevők különböző kategóriái (pl. tanulók és munkatárs) vagy a tevékenységtípusok esetében eltérő volt a megközelítésük, kérjük, mindenképpen adjon meg minden esetre vonatkozó információt.

 

A résztvevők tanulási eredményeit heti rendszerességgel, egyéni és közös megbeszélés során, játékos formában, az alábbi szempontok szerint értékeltük:

  • ismeretek elsajátítása, új ismeretek megszerzése,
  • kommunikációs készségek, a problémamegoldó képesség, a kritikus gondolkodás fejlesztése
  • a nyitottság, a tolerancia, az együttműködés és az önállóság fejlesztése
  • a csapatmunka, a konfliktuskezelés fejlesztése
  • az önismeret, az önbizalom és a felelősségtudat fejlesztése.

A tanulók napi szinten írták a munkanaplóikat, kérdőíveket töltöttek ki a projekt elején és a hazautazás után. A kísérő tanárok napi és heti gyakorisággal értékelő beszélgetéseket tartottak, ahol a tanulók és saját munkájukat értékelték. A projekt elején és végén ismeretfelmérő teszteket készítettek a tanulóknak, melyek a fejlődést mutatják. A tanárok feladata volt a munkanaplók minőségi ellenőrzése, rendszeresen visszajelzéseket adtak a tanulóknak. 

Az Erasmus+ projektben elért tanulási eredményeket fontos láthatóvá tenni, hiszen ezáltal erősíthető a projekt hatása és értéke. A résztvevők által elért eredményekről Erasmus+ tanúsítványok kerültek kiállításra. A külföldi kinn tartózkodásról folyamatosan publikáltuk az intézmény közösségi médiafelületén. A projekt eredményeinek széles körű terjesztését az iskolai honlapon tettük közzé.

 

 

AZ EREDMÉNYEK ÉS A PROGRAMMAL KAPCSOLATOS ISMERETEK TERJESZTÉSE

és német

1, Mit tettek annak érdekében, hogy szervezetük Erasmus+ programban való részvétele széles körben ismertté váljon a szervezeten belül? Milyen lehetőségeket teremtettek a résztvevők számára, hogy meg tudják osztani az Erasmus+ mobilitási tapasztalataikat társaikkal?

 

Az oktatók szakmai értekezletén prezentáltuk az elkészült összefoglaló anyagot (projekt eredményei, értékelési szempontok, értékelési eredmények). A szülői értekezleteken is bemutattuk az eredményeket, hogy így informáljuk a diákok családját a program sikereiről és nehézségeiről. A résztvevő tanárok tájékoztatták a diákokat tanórai foglalkozásokon a projekt eredményeiről, így képesek a diákok felmérni a részvétel előnyeit és esetleges hátrányait, és megfontolt döntést hozhatnak annak érdekében, hogy jelentkeznek-e a későbbi mobilitási projektre. Képes összefoglalót jelentettünk meg az iskolai honlapon és a közösségi médiafelületeken.

 

2, Mit tettek annak érdekében, hogy Erasmus+ tevékenységeik eredményeit megosszák más szervezetekkel és a nyilvánossággal? Hogyan tették ismertté az Erasmus+ programban való részvételüket a közösségükben és a szélesebb nyilvánosság előtt?

 

Az Erasmus+ projekt részletei és eredményei felkerültek az iskola nyilvánosan elérhető honlapjára, a projektek fül alá.

Az Erasmusról szóló felületekre feltöltjük a projekt eredményeit, így nyilvánossá tesszük részvételünket a mobilitási programban.

Anyagi forrás esetén megjelentetjük a regionális újságban és a helyi TV-csatornán a projekttel kapcsolatos összes információt, így is népszerűsítve az Erasmus+ mobilitási lehetőséget.

 

A PROJEKT CÉLKITŰZÉSEI ÉS EREDMÉNYEI

Az alábbiakban felsorolt célkitűzések lettek meghatározva a pályázatban.

Kérjük, ismertesse az egyes célkitűzések terén elért eredményeket. Válaszai legyenek összhangban a pályázatban leírtakkal és a záró beszámolóban szereplő információkkal. Ha a megvalósítás során változások történtek a megközelítésben, akkor itt adjon rá magyarázatot.

 

Célkitűzések:

1, Idegen nyelvi tudás fejlesztése

2, Digitális eszközhasználat javítása

 

A projekt egyik legfontosabb célja volt, hogy diákjaink idegen nyelvi tudását magasabb szintre emeljük. Mivel a külföldi utazás nem mindennapos lehetőség számukra, a bécsi és a kassai szakmai gyakorlat egyedülálló alkalmat teremtett arra, hogy angol és német nyelvtudásukat a gyakorlatban is kamatoztassák. A nemzetközi környezetben való kommunikáció során nemcsak a szakmai kifejezéseket sajátították el, hanem rá is ébredtek, hogy az idegen nyelvtudás mennyire fontos a sikeres karrierhez. Ennek köszönhetően olyan nyelvi kompetenciákhoz jutottak, amelyekkel bátran állhatnak majd a nemzetközi munkaerőpiacon, és sikeresen építhetnek kapcsolatokat külföldi partnerekkel. A projekt másik fontos célkitűzése volt, hogy diákjaink digitális kompetenciáit is fejlesszük. Az osztrák és szlovák vállalatoknál lehetőséget kaptak arra, hogy megismerkedjenek a legmodernebb technológiákkal és eszközökkel, amelyeket a szakmájukban használnak. A gyakorlati tapasztalatoknak köszönhetően nemcsak a digitális eszközök használatát sajátították el, hanem a digitális gondolkodásmódjuk is fejlődött. Ezáltal jelentősen növelték versenyképességüket a munkaerőpiacon

 

A célzott nyelvtanulási programnak köszönhetően a tanulók idegen nyelvi tudása jelentősen javult. A szakmai kifejezések elsajátítása és a munkavállalói idegen nyelvi órákon szerzett gyakorlati tapasztalatok hozzájárultak ahhoz, hogy a diákok magabiztosan kommunikáljanak szakmai környezetben. Az élménybeszámolók, a kiváló dolgozatok és a sikeres nyelvi érettségik egyértelműen igazolják a program hatékonyságát. Törekszünk arra, hogy a sikeres idegen nyelvi érettségik száma, vagy az alapfokú nyelvvizsgák száma 5%-kal növekedjen a projektet követő 2 évben.

A külföldi utazás során az oktatók és a tanulók megismerkedtek a legújabb digitális eszközökkel, amelyeket a diákok a projekt során használtak. A megszerzett tudás beépítésével az órákba, még hatékonyabbá tettük a nyelvtanulást és a digitális kompetenciák fejlesztését. A diákok visszajelzései alapján a szakmai utazás és a digitális eszközök használata nagyban hozzájárult a tanulási folyamathoz.

 

 


Partnereink

SZC logo

Szolnoki Szakképzési Centrum


Szolnoki SZC Petőfi Sándor Technikum és Szakképző Iskola

5000 Szolnok, Petőfi utca 1.

Telefon: +36-56/420-203 vagy +36-20/533-0342

E-mail: petofi@szolmusz.hu

OM azonosító: 203056/005

Felnőttképzési nyilvántartás száma: B/2021/000758


2025Szolnoki SZC Petőfi Sándor Technikum és Szakképző Iskola