SZC logo

Szolnoki Szakképzési Centrum

OM kód: 203056/005 | 5000 Szolnok, Petőfi utca 1.

Intézmény logo

Szolnoki SZC Petőfi Sándor Technikum és Szakképző Iskola

HírekKözérdekű adatokCLASSROOMKRÉTA
Széchenyi 2020

Projektek

Erasmus+ Bécs (2023-1-HU01-KA122-VET-000134908) 2024. március

Szakmai beszámoló az Erasmus+ pályázati projektről

2024.március, Bécs

 

Az Erasmus+ program egy fantasztikus lehetőség arra, hogy egy másik országban tanulj, új kultúrákat ismerj meg, önismereted fejlődjön és a szakmai tudásod bővüljön . Bécsben élni és tanulni különösen izgalmas, hiszen ez a város a művészet, a zene és a történelem fellegvára. Az Erasmus+ program során nemcsak a nyelvtudásunk fejlődik, hanem sokkal nyitottabb és önállóbb is leszünk. A Bécsben eltöltött idő egy olyan élmény, amelyre mindig szívesen emlékszünk majd vissza.

 

Az Erasmus+ pályázati program (2023-1-HU01-KA122-VET-000134908) keretében szervezett bécsi tanulmányút során három hetet töltött Ausztriában 4 kísérőtanár egy 12 fős diákcsoporttal. A fiatalok a kreatív ágazaton belül a dekoratőr vagy a grafikus szakmát sajátítják el, így számukra különösen álomszerű volt kijutni Bécsbe.

 

A projekt elsődleges célja az volt, hogy a résztvevőknek lehetőséget biztosítsunk szakmai gyakorlatra, idegen nyelvi ismereteik fejlesztésére, valamint az ifjúsági programok szervezésének gyakorlati tapasztalatára. Emellett kiemelt figyelmet fordítottunk az esélyegyenlőség és a környezettudatosság elveinek érvényesítésére a program teljes ideje alatt.

 

Az utazás előtti intenzív időszakban összeállítottuk a pályázati dokumentációt, megszerveztük és lebonyolítottuk a szülői értekezletet, gyakorlati tanácsokat adtunk az utazáshoz szükséges csomaglista elkészítéséhez, valamint ellenőriztük a diákok személyes dokumentációjának meglétét és érvényességét. Az utazás előkészületei gördülékenyen zajlottak. A diákok lelkesen várták az indulást, és alaposan felkészültek a kihívásra. A szülők teljes mértékben támogatták gyermekeiket. A kísérő tanárokként pedig igyekeztünk Bécsről érdekes információkkal és tanácsokkal ellátni őket.

 

Izgatottan vártuk a 2024.03.10-i vasárnapot, amikor reggel 8.00-kor elindultunk Bécsbe. A lányok pontosan érkeztek, a megfelelő méretű bőröndöket hozták magukkal, így akadálytalanul indulhatott az utazás. Mosonmagyaróváron álltunk meg rövid pihenőre, majd folytattuk utunkat Ausztriába. 11.30. körül érkeztünk meg a szálláshoz, ahol a fogadószervezet képviselője várt minket. Nagyon segítőkész volt apartmanjaink elfoglalásában és az elkövetkező hetek gyakorlati feladatainak megbeszélésében. Délután csapatépítő tréninget tartottunk, a lányokkal egyeztettük az Erasmus+ elvárásait és követelményeit, meghatároztuk a közös együttélés szabályait, a munkába járás feltételeit, a Bécsben tartózkodás alatti viselkedési normákat.

Szerencsére a tanulókkal az iskolában is napi kapcsolatban voltunk, így a velük való együttműködés gördülékeny volt.

 

Hétfőn délelőtt találkoztunk az AusTraining munkatársaival. Az angol nyelvű megbeszélésen átnyújtottuk a résztvevői mappákat, megkaptuk az utazási bérleteket, a három hét programját. A megbeszélés után, játékos formában megismerkedtek a munkatársak a lányokkal, és információkat adtak a munkáltatóról, a várható feladatokról és a munkaidőről. Minden tanulót elkísért egy-egy AusTraininges munkatárs a munkahelyére. A munkahelyeken körbevezették a diákokat, beszélgetés során megismerkedtek a munkáltatóval, majd megbeszélték a munkával kapcsolatos részleteket. A lányok önállósága nagyon sokat fejlődött, hiszen egy idegen országban kellett közlekedniük, szakmai gyakorlatot tölteniük. A szállásunk kiváló elhelyezkedésének köszönhetően a diákok könnyedén felfedezhették a várost. A tömegközlekedési bérleteknek köszönhetően önállóan mozoghattak, és hamar elsajátították a tájékozódáshoz szükséges készségeket. Különböző időpontokban tértek vissza a lányok a szállásra, megvártuk egymást, és együtt indultunk el vacsorázni. Osztrák specialitásokat ettünk, megállapítottuk, hogy a pár száz kilométeres távolság ellenére milyen eltérő étkezési szokásaik vannak az osztrákoknak. Sok zöldséget (különösen spenótot) és főzeléket esznek, de levest alig.

 

Keddtől péntekig mindenkinek a szakmai gyakorlati helyen kellett dolgoznia. A munkahelyek a kreatív ágazatban tevékenykednek, megtalálható közöttük a fotóüzlet, a dekorációkészítő kisvállalkozás, marketing cég is. A lányok elmondása szerint nagyon változatosak voltak a munkahelyi elvárások. Volt, ahol kreatív videót kellett készíteni, volt, ahol logót kellett tervezni.

Törekedtünk arra, hogy a lányok szabadidejében felfedezzük Bécs belvárosát. Annak ellenére, hogy 2 tanuló még életében nem ült metrón, könnyen és gyorsan megtanulta a tömegközlekedési eszközök menetrendjének használatát, a bécsi közlekedést. A belváros számos olyan látnivalót és programot kínált, ami elnyerte a tizenéves lányok tetszését. A Mariahilferstrasse, a bécsi kávéházak, a lenyűgöző épületek, a Stephansdom, a Belvedere kastély, a Prater olyan helyszínek, ahol a művészetek és kultúra szerelmesei órákig elmerülhetnek.

Péntek este „International Dessert Night” programon ismerkedtünk meg más országok (Csehország, Lengyelország) Erasmus+ programon résztvevő fiataljaival. Az este során felfedeztük a kulturális különbségeket és hasonlóságokat, interkulturális kompetenciáink fejlődtek.

Szombati nap a Schönbrunni kastély meglátogatásáról és a délutáni pihenésről szólt. A kastély elején vásár fogadott minket. Előzetes időpontfoglalással alig kellett várakoznunk a bejáratnál. Audioguide-ot kaptunk, ami minden szobában elmagyarázta a hely történetét, a bútorok fontosságát. A lányok nagy kedvence a bálterem volt, ahol a plafont borító festmény, a tükrök voltak a nagy kedvencek. A kastély megtekintése után végig sétáltunk a kertben, felmentünk a Gloriette-hez, Bécs látképe lenyűgöző hatással volt ránk.

 

A diákok mindennapjai a szakmai feladatok elvégzése mellett kreatív és sokszínű tevékenységekkel teltek. Például esküvői meghívókat hajtogattak, üdvözlőkártyákat készítettek és boltdekorációkon dolgoztak. A mentorok rendkívül támogatóak voltak, és barátságos légkört teremtettek. Egyik kiemelkedő projektjük során a diákok saját tervezésű noteszeket készítettek, amelyekhez hozzáillő borítékokat is alkottak. Az egyik mentor annyira meghatódott egy ajándékba kapott noteszen, hogy elérzékenyült – ez a pillanat jól tükrözte a kapcsolat mélységét, amely a program alatt kialakult.

A program második felében a diákok egy része az AusTraining szervezésében kötelező jelleggel ellátogatott a Leopold Múzeumba. Itt különböző feladatokat kaptak: beszámolókat kellett írniuk, illetve a múzeumban látott alkotásokat fotókkal dokumentálták. Majd ki kellett választaniuk egy művészt, aki a legjobban tetszett nekik. Leopold Múzeum gyűjteménye, amely többek között Gustav Klimt, Egon Schille és Oskar Kokoschka műveit tartalmazza a bécsi szecesszió és expresszionizmus gazdagságát tárta fel előttünk. Ezek az alkotások nemcsak művészettörténeti jelentőségük miatt érdekesek, hanem inspiráló hatással is voltak a diákokra.

A hétvégéken igyekeztünk izgalmas programokat szervezni. Városismereti játékot találtunk ki: a Szent István-székesegyháztól kiindulva a lányoknak különböző nevezetességeket kellett bejárniuk. Bár az időjárás nem volt kedvező, a tanulók lelkesedése töretlen maradt.

Nagy hangsúlyt fektettünk arra, hogy minden résztvevő eljusson az Albertina és a Belvedere Múzeumba is. Az Albertina gazdag grafikai gyűjteménye és az impresszionista mesterek – például Claude Monet, Edgar Degas és Paul Cézanne – munkái különösen lenyűgözték a diákokat. Külön élményt jelentett, hogy az Albertinában épp akkor látható volt egy időszaki kiállítás a pop art irányzatról, amely Roy Liechtenstein alkotásait mutatta be. A modern művészet ezen irányzata új perspektívát adott a résztvevőknek, és kreatívan inspirálta őket.  A Belvedere Múzeum emlékezetes állomása volt a programnak. Gustav Klimt ikonikus festménye, „A csók,” a bécsi szecesszió legismertebb alkotása különösen nagy hatással volt a diákokra.

A program zárásaként az AusTraining munkatársai meglátogattak minket, hogy közösen értékeljük az elmúlt három hetet. A találkozón minden résztvevő elmondhatta, hogyan érezte magát, és megoszthatta legkedvesebb élményeit. Azok a diákok, akik az AusTraining szervezésében dolgoztak, egy mini kiállítást rendeztek az Erasmus alatt készült munkáikból, és bemutatták alkotásaikat. A kiállítás után mindenki véleményt mondhatott, ami nemcsak a diákok önreflexióját segítette, hanem számunkra is értékes visszajelzéseket adott a program sikerességéről.

 

Összességében elmondhatjuk, hogy az Erasmus+ program rendkívül hatékony eszköz a diákok személyiségfejlődésének és szakmai kompetenciáinak fejlesztésében. Bécsben a fiatalok megismerkedhettek egy új kultúrával, más életmóddal és szokásokkal. Az angol és a német nyelv gyakorlása során jelentősen fejlődött a diákok idegen nyelvi kompetenciája. A diákoknak lehetőségük nyílt önállóan megoldani problémáikat, és felelősséget vállalni a feladataikért. Az Erasmus+ program egyedülálló lehetőséget biztosított a résztvevők számára, hogy kiteljesítsék személyiségüket, bővítsék látókörüket és értékes tapasztalatokat szerezzenek. A bécsi tanulmányút során szerzett tapasztalatok hosszú távon is formálják majd a résztvevők jövőjét.

 

GALÉRIA

Becs_2024

Becs_05.jpg
Becs_03.jpeg
Becs_04.jpeg

Partnereink

SZC logo

Szolnoki Szakképzési Centrum


Szolnoki SZC Petőfi Sándor Technikum és Szakképző Iskola

5000 Szolnok, Petőfi utca 1.

Telefon: +36-56/420-203 vagy +36-20/533-0342

E-mail: petofi@szolmusz.hu

OM azonosító: 203056/005

Felnőttképzési nyilvántartás száma: B/2021/000758


2025Szolnoki SZC Petőfi Sándor Technikum és Szakképző Iskola