SZC logo

Szolnoki Szakképzési Centrum

OM kód: 203056/005 | 5000 Szolnok, Petőfi utca 1.

Intézmény logo

Szolnoki SZC Petőfi Sándor Technikum és Szakképző Iskola

HírekKözérdekű adatokCLASSROOMKRÉTA
Széchenyi 2020

Projektek

2020-1-HU01-KA102-078119 Erasmus+ Platamonas mobilitás 2023. május 9-től 2023. május 22-ig

Erasmus+ Platamonas mobilitás 2023. február 12-tól 2023. március 5-ig

GRAFIKUS ÉS DEKORATŐR SZAKMAI GYAKORLAT
   Összeszedtünk minden olyan munkát, amit eddig készítettek a tanulmányaik során, hogy a Platon Schoolba tudják azt prezentálni. Oktatóként, külön szimpatikus volt, hogy az itteni iskolákban nagy hangsúlyt fektetnek az idegen nyelvi oktatásra, így szinte minden tanár és diák folyékonyan beszélt angolul. 
   A szakmai órák során prezentálniuk kellett a diákoknak angolul, ennek kifejezetten örültem, hiszen így a szakmai angol szókincsük is gyarapodott, ráadásul szóban is ki kellett magukat fejezi, amivel a beszédkészségüket is fejleszthették. A diákok közül mindenki kivette a részét a csoportmunkából, és nem voltak bártortalanok sem, amikor angolul kellett beszélni. A szakmai feladat marketinggel és a mesterséges intelligenciával (AI) volt kapcsolatos a dekoratőr, illetve grafikus diákoknál. Mind a kettő nagyon fontos a tanulmányaik során, az előbbi azért, mert meg kell tanulniuk miképp tudják a design által vonzóvá tenni egy terméket, illetve az utóbbi, a mesterséges intelligencia, másnéven AI, amely egyre nagyobb teret hódít meg magának a szakmán belül. Erre fel kell készülni, és kihasználni a benne rejlő lehetőségeket.
   Végeredményben jól dolgoztak együtt csapatban a diákok, illetve a koncepciót is ügyesen felépítették. A mentor meg volt elégedve a munka ezen részével, igaz, hogy a vizuális látvány egyelőre nem lett olyan erős, de most nem is azon volt a hangsúly. A feladatra pont elég időt kaptak, a mentorok pedig nagyon türelmesek és segítőkészek voltak. A későbbiekben még kaptak egy plakáttervezési feladatot, ilyet már mindenki készített a tanulmányai során korábban, ami új volt, hogy a Canva nevű felületen kellett elkészíteni majd angolul prezentálni. Ez a csoportmunka, illetve maga a vizuális végeredmény már jobban sikerült, mint az előző.
   Kis környezetváltásképp voltunk egy nyomdában is. Ez nem egy klasszikus könyvkötős nyomda volt, inkább nagyobb méretű plakátokkal, óriásplakátokkal, (amelyet különböző anyagokra nyomtattak, mint a műanyag, vas) illetve világítástechnikával is foglalkoztak. Ez utóbbit feliratokhoz használták, ezzel kapcsolatban mutatták meg, hogy a régi, 80-as évekbeli retró hajlított neoncső kezd visszatérni a divatba. Nagyon érdekes volt a műhely, közben én is reszt vehettem az ajándék plakátunk, illetve molinónk szerkesztésében, amelyet kinyomtattunk majd a gyerekek kivágtak.
 
FAIPARI ÉS ASZTALOS SZAKMAI GYAKORLAT
   Az első nap egy 35 év körüli fafaragóhoz látogattunk el. Megnézhettük a keze által készített szebbnél szebb faragványokat. Alkalmunk nyílt, kipróbálni a fafaragást. Egy szelídgesztenye deszkába az iskolánk nevét belefaraghattuk. Mindenki jó élményeket szerzett a pát óra alatt. Sok mindent sikerült megtudni a fafaragásról. Délután a város felfedezése volt a program.
   Ezt követő napon, egy tűzép jellegű cégnél jártunk. Különböző belsőépítészeti anyagokat ismerhettünk meg, mint például a laminált lap, a hajópadló és egyéb könnyűszerkezetes épületek kivitelezéséhez szükséges termékek. Megtudtuk, hogy sok fajta anyagot Európából kell importálni, mert Görögországban nem gyártják. A napot a Platamon várban zártuk, ahol nagyon szép kilátás volt a tengerre. 
Következő héten hétfőn, ismét egy műhelyben tettünk látogatást, ahol nyílászárókat és bútorokat készítenek. Ebben a műhelyben érdekesség, hogy tömör fából és laminált forgácslapból (bútorlap) is készítettek termékeket. Érdekesség, hogy saját festőkamra szerűségük is volt.
   A nyolcadik napon egy fa feldolgozással foglalkozó fűrészüzemet látogathattunk meg. A gesztenyefát görögországi -, a tölgyfát pedig Észak Európai országokból szállítják ide az üzembe. Számomra elég érdekes volt a munka – és baleset védelem ennél a cégnél is. Igencsak kifogásolható volt az egyéni és kollektív védőfelszerelések állapota és mennyisége. 
Másnap Platanomas Északi végén a domboldalon található kis cégnél jártunk, ahol éppen egy kerti pergola készítésébe nyertünk betekintést. Az ott dolgozó úr elmondta, hogy saját kezével építette fel a műhelyét. Két személyes vállalkozás. Az idősebb kollégája egy bútort készített éppen. 
 
KIRÁNDULÁSOK, GÖRÖG KULTURÁLIS PROGRAMOK
   A mobilitás során rengeteg helyre mentünk el, és mindig újabb tapasztalatokkal tértünk haza. Úton a Meteórákhoz meglátogattunk egy ikonfestő műhelyt, ahol az aranyozás menetét mutatták be. Eddig nagyon örültünk, hogy milyen jól beszélnek a görögök angolul, itt azt is megtapasztalhattuk, hogy magyarul is tudnak. Egy magyarul is beszélő görög hölgy vezetett minket körbe, ahol láthattunk festmény restaurálást, aranyozást, láthattunk kerámiavázákat, amelyek a görög történelmet mutatták be. Nagyon hasznos volt ide eljönnünk még szakmai szempontból is tanultak valamit a gyerekek. Fent a kolostorban volt egy nagy freskó, amely szintén nagyon inspiratív lehet azoknak a diákoknak, akik az ikonográfiát, illetve művészettörténetet tanulnak. Részletesen elmagyaráztak, mi-mit jelent, a szimbólum rendszert, valamit azokat az ortodox jelképeket, amely eltér a katolikus egyház ábrázolásaitól. Hasonlóképp tudtunk ilyen szent képeket csodálni, az Óvárosban lévő templomban.  
   Thesszaloniki és Skiathos szigete is varázslatos volt, segített levezetni a gyerekekben rejlő fölösleges energiákat, hogy este jobban tudjanak aludni. Volt lehetőségük úszni, kirándulni, sokan ismerkedtek a helyiekkel, labdáztak, alkudoztak a piacon. A diákok kifejezetten önállóak voltak, nem sokat kellett nekik segíteni a tájékozódásban, időre ott voltak a megbeszélt helyszínen. A kulturális programokon, mint a görög est is, például táncolni tanultunk. Ezek a programok kiváló csapatépítő lehetőségek, itt is ez történt, sok diák talált barátot, jól érezték magukat és még tanultak is valami újat.
 
KONKLÚZIÓ
   A mobilitás során a diákok hasznos szakmai feladatokat kaptak, amely inspirálja és végig kíséri őket az elkövetkezendő tanulmányaik során. Lehetőségük volt az angoltudásuk fejlesztésére, illetve a szakmájukhoz kapcsolódóan új szakkifejezéseket tanulhattak. Találkoztak számukra egy eddig ismeretlen kultúrával, amely a jövőre tekintve nyitottabbá teszi őket a világ felé. Fontosnak tartom az ilyen jellegű szakmai mobilitásokat, mert úgy gondolom nagyban hozzájárul a diákok szellemi fejlődéséhez és önállóságához, tanuljanak bármilyen szakmát. 
A mi diákjaink számára én úgy látom ez megvalósult, ügyesen vették az akadályokat és élvezték a célhoz vezető utat. Ezzel a tapasztalattal nagyobb rálátásuk nyílt a szakmájukra és arra, hogy milyen célokat tűzzenek ki maguk elé a jövőben. Köszönjük a lehetőséget!

GALÉRIA

Platamonas 2023

Platamonas 2023 06..jpg
Platamonas 2023 07..jpg
Platamonas 2023 08..jpg

Partnereink

SZC logo

Szolnoki Szakképzési Centrum


Szolnoki SZC Petőfi Sándor Technikum és Szakképző Iskola

5000 Szolnok, Petőfi utca 1.

Telefon: +36-56/420-203 vagy +36-20/533-0342

E-mail: petofi@szolmusz.hu

OM azonosító: 203056/005

Felnőttképzési nyilvántartás száma: B/2021/000758


2024Szolnoki SZC Petőfi Sándor Technikum és Szakképző Iskola